Elke verreiker wordt daartoe getest volgens de UTAC EP-695 norm, waarna uit deze test concrete verbruikscijfers volgen. Bijvoorbeeld voor de nieuwe Manitou MLT 1040 gelden deze drie cijfers: 6,6 liter diesel per uur bij laden, 22,4 liter diesel per uur bij (zwaar) transport en een gemiddelde CO2-productie van 25,7 kilo per uur.
Manitou brengt deze cijfers naar buiten onder de naam 'REDUCE Fuel Eco Program' en wil hiermee transparantie geven over het verbruik.
De onafhankelijke UTAC-testnorm werd samen met Manitou ontwikkeld. Daartoe wordt doorloopt een verreiker meerdere keren een testprogramma dat bestaat uit 1 uur laden, 1 uur transportwerk, 1 uur tilwerk en 1 uur stationair draaien. Het doel is om van deze norm een internationale onafhankelijke norm te maken waaraan meerdere fabrikanten deelnemen. In die zin is deze EP-695-norm vergelijkbaar met de Powermix-testnorm bij trekkertesten en de CO2-uitstoot bij personenauto's.
Overigens toont Manitou op andere stikkers aan wat de terugverdientijd is als je investeert in een nieuwe, zuinige verreiker. Deze cijfers zijn gebaseerd op de AP-695 norm waarbij een vergelijkbaar nieuwe en oud type Manitou met elkaar zijn vergeleken.